Et godt socialt børneliv starter hos de voksne
Af Ulla Hinge Thomsen
- Stil krav til skolen om at facilitere og hjælpe med at vedligeholde stærke fællesskaber. Det sunde forældrefællesskab og børnefællesskab er båret af tillid og tryghed, og det er skolens ansvar. Spørg skolebestyrelsen, hvis du ikke kan finde principperne for det sociale miljø eller se dem omsat til konkrete handlinger.
- Vær aktiv i klassefællesskabet. Vær en del af, eller støt op om, at I har trivselsgrupper eller kontaktforældre i klassen. Lav aftaler om for eksempel fælles fødselsdag eller legegrupper i de små klasser. I starten har mange små indskolingselever brug for hjælp fra de voksne til at få øje på hinanden i en stor klasse.
- Dyrk forholdet til de andre forældre. Jo mere tillidsfuldt et fællesskab I har, desto nemmere er det at stille dig sårbart frem og sige ”mit barn har ingen legeaftaler” eller ”mit barn føler sig udenfor”, hvis de problemer opstår hen ad vejen. Og når I kender hinanden, vil I også have mere lyst til at hjælpe hinandens børn ind i fællesskabet.
- Bliv ved med at dyrke fællesskabet hele vejen gennem skoletiden. Du kan ikke lave legeaftaler for et barn i 8. klasse, men du kan godt tage initiativ til aktiviteter, som styrker fællesskabet for hele klassen og giver de unge mulighed for at få øje på hinanden. Arranger en hyttetur, en fodboldkamp eller en bålaften, der er hyggelig for alle.
- Vær en god rollemodel. Børn i alle aldre ser på de voksnes adfærd og kopierer. Dyrk et godt og tæt forhold til de andre forældre, og deltag på de præmisser, du synes, at du kan overskue. Gå forrest, og vis en sund social adfærd.
- Vær nysgerrig, hvis dit barn ikke har så mange eller ingen venner. Savner det samværet med andre børn, eller trives det fint i familien og få venner, måske uden for klassen? Hvis barnet trives, så træk ikke kravet om mange venskaber ned over hovedet på det, men hold godt øje med, om det føler sig som en del af. klassefællesskabet
Senest opdateret den
27. september 2023