Gode råd til at give dit barn et positivt forhold til præstation
Af Ulla Hinge Thomsen
- Vær en god rollemodel selv, og vis i både handling og tale, at du også begår fejl og ikke altid kender det rigtige svar på alt. Tal kærligt og ordentligt om dig selv og det, du ikke kan finde ud af, frem for at skælde dig selv ud over, hvor dum du er.
- Sig det højt, hvis du oplever, at barnet befinder sig i en negativ præstationskultur i skolen. Hvis læreren bruger en metode med fokus på rigtigt og forkert og nulfejlskultur, kan du for eksempel sige: ”Jeg synes faktisk ikke, det er så sund en måde at gøre det på.” Sådan viser du barnet, at der er andre måder at gøre det på.
- Tal med dit barn om det pres, barnet føler, og lad det være i følelsen frem for at argumentere imod og sige ’nej, det passer ikke, du er så god’. Prøv i stedet at vise, at følelser som utilstrækkelighed og sårbarhed er helt almindelige, også for dig.
- Hjælp barnet med at opbygge et godt selvværd, så det bliver mindre afhængigt at ydre anerkendelse og selvtillid. Vis barnet, at det er elsket for sig selv og ikke for sine præstationer.
- Tal med barnets lærer, klassens kontaktforældre eller skolebestyrelsen, hvis du oplever, at der er et negativt præstationsmiljø. I et positivt miljø er der fokus på nysgerrighed, og fejl er noget, man lærer af. I et negativt er der fokus på rigtigt og forkert, og man bliver dømt dårlig, hvis man fejler.
- Husk, og tal med dit barn om, at folkeskolen er et sted, hvor man øver sig. Det er her, barnet skal fumle og fejle og lære af det. Verden bryder altså ikke sammen, fordi man udelukkende får 4-taller i 8. klasse.
Senest opdateret den
4. oktober 2023