Modvilligt skift fra specialklasse til almindelig klasse

Modvilligt skift fra specialklasse til almindelig klasse

Om klasseskift

Spørgsmål: 

Hej

Min datter blev sommerferien 2013 flyttet mod min vilje til specialtilbud i en klasse med børn med ADHD. Hun klarer det rigtig godt, og jeg har nu fået brev fra en ny skole, i et andet skoledistrikt end hun hidtil har gået i, som lyder som følgende: Hun tildeles 10 lektioner ugentlig og den supplerende undervisning vil foregå dels på mindre hold, dels på klassen. Dette skal gælde fra efter sommerferien?

Kan kommunen bare kaste min datter på endnu en ny skole? I et nyt skoledistrikt end hvor vi bor? Hvad bliver der af ordene ”frit skolevalg” og ”midler skal følge barnet”?

Håber I kan hjælpe med at svare på, om jeg kan kræve hende tilbage på den oprindelige skole, eller om skolelederen har ret til at sige nej til en elev. Da det var ham, der ville af med hende i 2013, kan han nu nægte hende adgang? Jeg vil meget gerne uddybe, og også nævne hvilke skoler der er tale om, hvis det hjælper besvarelsen.

Med venlig hilsen

L


Svar:

Kære L

Tak for din henvendelse til Skole og Forældre. Du skriver, at din datter siden august 2013 har været elev i en specialklasse, hvor hun klarer sig rigtig godt. Nu har du fået brev fra en anden skole om, at din datter skal flytte til en almindelig klasse med supplerende undervisning 10 lektioner ugentlig fra august. Du spørger, om en skole bare kan flytte din datter.

Reglerne om specialundervisning i Bekendtgørelse nr. 380 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand siger, at skolens leder en gang om året skal tage stilling til, om specialundervisningen skal fortsætte, ændres eller ophøre. Der skal ligge en vurdering fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), og beslutningen skal ske i samråd med jer som forældre, idet jeres ønsker i videst muligt omfang skal følges. Dette gælder ikke mindst ved flytning fra en specialklasse, som der her er tale om.

Når du ikke er enig i afgørelsen om, at din datter skal ophøre i specialklassen, har du mulighed for at klage til Klagenævnet for Specialundervisning. Det skal ske inden 4 uger efter, at skolelederen har meddelt dig, hvad der tilbydes. Skolelederens brev skal indeholde en begrundelse og en klagevejledning, og har du ikke fået det, kan du oplyse det i din klage. Klagen skal du sende via kommunen, som har mulighed for at genvurdere afgørelsen. Reglerne for klageadgang står i Bekendtgørelsens kapitel 9.

Men det bedste vil naturligvis være, at du gennem dialog med skolen og PPR finder en tilfredsstillende løsning for din datters skolegang til næste skoleår.

Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for flere oplysninger eller til at ringe til Forældrerådgivningen på tlf. 7025 2468. Der er åbent på hverdage mellem kl. 10 og kl. 14.

Med venlig hilsen
Forældrerådgivningen

Senest opdateret den

12. november 2015

af

mj

Læs også

06.12.11
Underviser laver underretning på elev med besvær i matematik
Om underretning på elev med faglige vanskeligheder
08.12.10
Kan vi modsige os indstilling til PPR?
Om uenighed om indstilling til PPR