Adfærdsproblemer

Adfærdsproblemer

Om elev med adfærdsproblemer

Spørgsmål:

Hej

Jeg skriver til jer, da selv en pædagog kan have spørgsmål vedr. sit eget barn. Han er nu startet i 1. klasse og har hver eller hver anden dag været indblandet i noget, som man ikke gør: Fået ødelagt drikkedunk, blevet taget kvælertag på, slået en pige, revet en dreng, mobbet en anden dreng, blevet sat på en stol, og sikkert andre ting, som jeg ikke aner. Jeg er frustreret, da der i mange af disse tilfælde ikke er blevet taget kontakt til mig, da lærerne siger, at de intet ved. Forleden dag blev han ringet hjem, fordi han var meget vred, og de syntes det var ”synd” for ham. Der havde han ikke villet sidde på en stol, som straf for ikke at have gjort, hvad læreren sagde.

Min søn er 6 år. Hvad kan vi forældre gøre for at få vores søn ud af denne cirkel, andet end at fortælle ham, hvad der er rigtigt og forkert? Vi har prøvet den bløde måde og den hårde, samt at vi taler meget med ham om, hvad der sker, og han fortæller løs, men ved ikke, hvorfor han gør det. Nogle ting kan jeg godt se, hvorfor han reagerer på, som han gør, men samtidig er jeg meget ked af at have et barn, der laver disse ting. Hjælp. Det skal lige siges, at det er ham selv, der kommer og fortæller disse ting, når vi spørger, hvordan hans dag har været.

Håber på hurtig hjælp, da jeg har sagt, at jeg vil have et møde i næste uge på skolen.

Mvh
I


Svar:

Kære I

Det lyder som om, jeres søn er kommet ind i en rigtig ond cirkel. Mon det er en fortsættelse af problemer, der er begyndt i børnehaveklassen, eller mon det kan skyldes, at han slet ikke kan overskue, hvad det vil sige at gå i skole?

De problemer, du beskriver, er så voldsomme, at de ikke kan løses ved blot at tale dem igennem med jeres søn derhjemme. I bliver nødt til at have en samtale med lærerne og få deres vurdering af, om der er kaos i klassen, eller om det er i frikvartererne, at det går for vildt for sig, eller om jeres søn slet ikke trives i skolen.

Hvis det er en almindelig tilstand i klassen, er der grund til at samle forældrene til et møde, hvor lærerne giver deres bud på, hvordan de arbejder med at få det sociale samvær i klassen til at fungere, og hvordan I som forældre kan støtte dem i deres arbejde.

Hvis problemerne fortrinsvis er forbundet med jeres søns adfærd, så kan noget af forklaringen måske søges i hans unge alder. Er han moden nok til at gå i 1. klasse, eller havde han haft godt af at blive et år ældre, inden han begynder i 1. klasse?

Jeg synes, at I hurtigst muligt skal bede om et møde med klasselæreren, så I kan få afklaret, hvad problemerne skyldes, og hvordan de bedst afhjælpes.

Hvis der fortsat er problemer, er du velkommen til at vende tilbage.

Med venlig hilsen,
Forældrerådgivningen

Senest opdateret den

29. juni 2017

af

mj

Læs også

25.04.12
Dreng trives ikke så godt i 0. klasse
Om trivsel i børnehaveklasse
25.04.12
Dialog om dårligt trivende elev i hårdknude
Om dialog om mistrivende elev